2010-03-21
 13:36:47

Yesterday

Hej på er!

Igår blev det ingen bio, fanns inga bra platser. Vi var ganska sent ute så det var förväntat. Men film blev det i alla fall! Jag, Soara och Rawand handlade massa och satte igång Avatar. Jag har sett den en gång tidigare, men den är sjukt bra så mig gjorde det inget att lägga ner ytterligare 3 timmar på den filmen.

På tal om filmer. Har ni sett Precious? En sjukt bra film som är baserad på en sann historia. Bland de bästa filmer jag någonsin har sett. Jag grät mig igenom hela filmen. Ni måste se den.

Handling: 

"Filmen utspelar sig 1987 i Harlem, New York där Claireece "Precious" Jones (Gabourey Sidibe) bor i en lägenhet med sin mamma Mary (Mo'Nique). Precious är 16 år gammal, kraftigt överviktig och kan varken läsa eller skriva. Mary, som nästan aldrig lämnar lägenheten utan lever på socialbidrag, utsätter Precious för ständiga fysiska, psykiska och sexuella övergrepp. Det visar sig snart att Precious flera år tidigare blivit våldtagen av sin egen far och fått dottern "Mongo", som lider av Downs syndrom. "Mongo" bor hos Precious mormor, då Precious är oförmögen att sköta henne.


När det kommer fram att Precious är gravid med ett andra barn, blir hon avstängd från sin skola. Rektorn arrangerar dock så att hon kan få gå i en specialskola, där den radikala och beslutsamma läraren Blue Rain (Paula Patton) stöttar henne och så småningom lär Precious att läsa och skriva."



Jag lipar bara jag ser trailern.

+



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: